Innfører totalforbud mot fiske i Jølstra

Miljødirektoratet innfører totalforbud mot fiske etter både laks og sjøørret i Jølstra for 2026-sesongen. Det kommer frem i en pressemelding sendt ut av direktoratet i dag. Tiltaket skyldes en svært svak laksebestand kombinert med høy bifangst av laks under sjøørretfiske, noe som har satt bestanden under kritisk press. – Hvis vi fisker for mye kan gytebestandene bli for mye redusert, noe som ikke er bærekraftig, skriver Miljødirektoratet.